Beginnende bij Marina Beach, de situatie schetsend, het lijkt erop dat we als gemeente Terneuzen mensen in een illegale positie hebben gebracht. En daar nu zelf op gaan gedogen als gemeente. Want wat doet erop?
De gemeente Terneuzen heeft verschillende mensen geholpen, door hen op een recreatief park de mogelijkheid te geven om permanent te wonen. Wat volgens ons eigen gemeente ook een illegale situatie is. En wat helemaal vreemd is, is dat we als gemeente Terneuzen die mensen nu een brief sturen om deze woningen te verlaten, dreigend met een dwangsom.
Dan heb je geen duurzame oplossing gekozen voor deze mensen. Neem daarbij dat het hier vaak gaat om mensen in benarde situaties, financieel of ander redenen.
Een rare gang van zaken dus door de gemeente Terneuzen. Goed dat daar door partijen als de SP aandacht voor gevraagd werd. Op onze steun hierin konden ze dan ook zeker rekenen.
In ieder geval gaf het college aan dat zij ook niet erg blij waren met de gang van zaken en word er nu op korte termijn voor een goede oplossing gezorgd voor de betrokkenen. En dat de dwangsom toch zeker niet zo hard gelezen mag worden. We blijven het volgen.
Volgende onderwerp wat het vervolg van de proef bezorgen reisdocumenten. Een voorstel vanuit het college om hiermee te stoppen. Om daarna eigenlijk vooral in te zetten op toch doorgaan, mocht de raad dat willen. Rare gang van zaken volgens ons. Dat zijn toch geen voorstellen?
De raad had daarop enkele amendementen ingediend, die volgens ons niet echt duurzaam bleken.
Namelijk gratis aanbieden van het bezorgen, wat ons nogal ver gaat. Wij denken namelijk dat het veel beter zou zijn om toch een bezorgtarief te hanteren, waardoor er een langere periode komt waarbij we gebruik kunnen maken van deze service van de gemeente. Want anders weten we het wel. Dan staat dit onderwerp zo weer op de agenda van de gemeenteraad. Algemene tendens was echter dat iedereen doorgang wilden van de proef. Deze is dus verlengd tot 1 januari 2023. Komt zeker terug dus. Hopelijk dan wel met een duurzaam karakter.
Hierna stond het verzoek om het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO) op de agenda. Volgens ons een goed werkend overleg tussen alle gemeenteraden, provincie en waterschap, wat goed weergegeven was in het bijgevoegde evaluatie rapport. Een rapport met aanbevelingen en conclusies die de gemeenteraden in hun kracht moeten zetten, om een betere binding te krijgen met dit overleg..
Echter liet het besluit wat we zouden nemen geheel onduidelijk hoe we met de aanbevelingen en conclusies omgaan. We namen alleen kennis van het besluit. Dan nemen we de OZO niet serieus lijkt het ons en de aanbevelingen ook niet. Daarom hadden we samen met de SGP een amendement ingediend om binnen een gestelde termijn de aanbeveling uit te voeren. Dit amendement is door gehele raad ondersteund.
Hierna volgde het bomenbeleidsplan wat onze goedkeuring kon krijgen op de aanpak van illegale kap na.
Maar als we verder kijken naar alle klimaatstresstesten, klimaatscenario’s, maar ook groene winkelgebieden en later op de agenda groene binnensteden, dan missen we toch beleid voor dergelijke onderwerpen bij dit onderwerp. Nog niet duurzaam genoeg dus.
We hebben daar dan ook extra aandacht voor gevraagd via een amendement samen met de PvdA en CU. De wethouder begreep deze vraag en gaf eigenlijk aan dat het college daar reeds ook mee bezig zou zijn. Daarop hebben we wel aangeven wat wij daar belangrijk bij zouden vinden en dat het college daar op terug moet komen. Dat is toegezegd door de wethouder. Daarmee hebben we het amendement aangehouden.
Hierna hebben we het totaalplan binnenstad Terneuzen besproken. Ook hier hebben we samen met de PvdA, D66 en Terneuzen-Sterk een amendement ingediend. Om te zorgen dat we wel stappen kunnen ondernemen in de uitvoering. Want wat voor lag is erg abstract, niet echt een prioritering en geeft weinig aandacht aan de regie rol die we als gemeente zouden moeten nemen.
Wij zijn van mening dat de gemeente de regie beter in handen zal moeten krijgen bij grootschalige stedelijke vernieuwing. Want uit de raadsinformatiebijeenkomsten over dit onderwerp blijkt bijvoorbeeld duidelijk dat we als gemeente een gewenst beeld kunnen hebben hoe de vernieuwing er uit moet zien, maar dat we overgeleverd zijn aan de markt voor de invulling daarvan. En die lijken toch juist vaak andere gedachten te hebben. Vaak voor kortere periodes. En dat is niet wat wenselijk is voor dergelijke plannen.
Daarnaast is het totaalplan ook erg groots en uitgebreid. Misschien wel te uitgebreid. Want wat is de planning? Wanneer, wat en hoe? Het is niet erg duidelijk. Daarom lijkt het ons in ieder geval duidelijk dat er een prioritering moet komen, waar we mee gaan werken. Alles tegelijk, is volgens ons namelijk niks. Dat kunnen we financieel niet bolwerken.
En onze gedachte hoe de prioritering er uit ziet, ja die hebben we ook wel. Dan denken wij vooral eerst aan de raadsliedenbuurt, dan het ABC complex en dan de Axelse dam. Maar goed, die keuze is dus voor later in samenspraak met de raad.
Op ons voorstel konden we op een meerderheid rekenen bij de raad. Alleen de CDA en Sociaal Terneuzen konden zich om onduidelijke redenen niet vinden in onze visie.
De volgende verordening ging over het vaststellen van de Facetbeheersverordening. Een reparatie van het huidige beleid om meer invloed te krijgen op de huurdersmarkt. Het enige probleem… daarmee is de huidige situatie nog niet aangepast. Op vragen van de PvdA en ons gaf de wethouder aan daar zeker op terug te komen volgende commissie. Hij herkende de problematiek namelijk ook. We zijn benieuwd. Het moet namelijk duurzaam beleid worden. Geen voor de bühne.
We hebben ook ingestemd met de proef schuldhulpverlening. Alhoewel we erg getwijfeld hebben hierover. Neem alleen al het onderwerp. Vroeg signalisering. Dat is met het vaststellen van het beleid niet echt gelukt. Want hadden we al niet verder moeten zijn? In 2019 stelden we al het beleidsplan vast waarmee we eigenlijk 1 januari al gesteld hadden moeten staan. En nu gaan we eindelijk beginnen met een proef... oktober 2021
Ik moet zeggen, dat voelt niet goed. Wij denken dan ook dat het vreemd is dat we als gemeente weer het wiel uit gaan vinden. Andere gemeente zijn al verder. Waarom gaan we dan toch zelf weer proberen? Waarom maken we geen gebruik van kennis van andere gemeenten? Zo blijven we achter de feiten aanlopen. En dat staat toch haaks op vroeg signalisering. Want ook hier de vraag is de proef erg duurzaam? Maar niet starten was zeker geen optie.
Het vaststellen van de Verordening bekostiging leerlingenvervoer was voor ons akkoord. De regeling is aangepast dat vervoer naar België ook geregeld kan worden voor de betrokkenen. Een goede zaak, voor de betrokken leerlingen.
En daarmee waren alle punten besproken deze vergadering.