De gemeenteraad van 14 december stond voor het grootste gedeelte in het teken van openbaarheid. Op het gebied van onderwijs en subsidies. Echter bleken beweegredenen om subsidie te geven voor een niet openbaar toegankelijk reformatorische kleuterschool belangrijker voor de meeste partijen, dan openbaar onderwijs voor een hele streek...

En om met die laatste te beginnende daar kon en kan GroenLinks zich niet in vinden. Ondanks dat er een financieel en een toekomstgericht plan voorgesteld werd. Nee, de packagedeal die voorgesteld werd, was voor ons te zwaar om te ondersteunen. Daarom hebben we de volgende stemverklaring afgegeven over het advies voor het Voortgezet Onderwijs in Zeeuws Vlaanderen;

Afgelopen vrijdag was een historisch moment, de fusie tussen twee grensoverschrijdende havenschappen werd officieel bekrachtigd. “A merger of equals” of beter gezegd een fusie op basis van gelijkheid. Zo’n voorstel ligt nu niet voor bij het behoud van voortgezet onderwijs in Zeeuws Vlaanderen.

Nu krijgen we een voorstel, waar we gezien het financiële arrangement niet om heen zouden kunnen. En een voorstel waar we gezien de kansen voor het voortgezet onderwijs ook niet om heen zouden kunnen.

Maar ook een voorstel wat niet op basis van gelijkheid wordt genomen.

Want als we daar voor zouden kiezen, dan zouden we niet een voorstel steunen wat simpel weg op getallen gekozen zou worden. Dan zouden er geen eisen op tafel moeten liggen over behoud van denominaties. Zeker niet van de participanten, die moeten bijdragen aan een gezamenlijke oplossing.

Dat is en dat blijft een gemiste kans.

Als GroenLinks vinden we dat er sterker ingezet had moeten worden op een vorm van gezamenlijk openbaar onderwijs. Het is gewoon jammer dat er een claim ligt met de formulering - in het addendum nadrukkelijk gehandhaafd - dat de grondslag van de nieuwe school "bijzonder" is; namelijk Rooms-Katholiek / Protestants-Christelijk.

Dat zegt genoeg: het wordt géén openbare school.

Met dit voorliggende voorstel, zal de keuze vrijheid van kinderen en ouders voor openbaar onderwijs dus zwaar beknot worden. Dat is volgens GroenLinks niet te verkopen. Dat kunnen wij als politieke partij niet ondersteunen of financieren. Dat gaat in tegen onze eigen waarde.

En daarom zullen wij niet instemmen met dit voorstel.

En dat hebben we dan ook niet gedaan.

Daarna werd het voorstel ICOON voor de veerhaven besproken, een onderwerp waar wij als GroenLinks momenteel geen moeite hebben. Want in principe is het vrij simpel. Er is voorgesteld om een beeldbepalende toren te plaatsen bij de veerhaven van Terneuzen. Daar hebben we in het verleden al ja tegen gezegd. Daarvoor zou gebruik gemaakt worden van crowdfunding. Dat viel tegen.

Echter was de raad, inclusief GroenLinks, van mening dat er een vervolg moest komen op de uitwerking van het plan. Daarvoor is een werkgroep opgericht met o.a. burgers, die allerlei ideeën uitwerken.

Daarbij kunnen zij terugvallen op een budget, wat geoormerkt is, en eigenlijk nog niet geheel bestaat. Namelijk een aanbestedingsvoordeel bij de andere resterende werken in de veerhaven. Om toch duidelijkheid te verschaffen over dit budget, is gesteld, dat als er geen voordeel zou ontstaan, dat dit bedrag alsnog uit de algemene reserve zou gehaald worden. Daarmee heeft de werkgroep een indicatie van de financiële mogelijkheden.

Gaat het plan dan sowieso door? Nee, want de uiteindelijke klap dat de toren er komt, valt pas als de gemeenteraad het uiteindelijke idee voor akkoord verklaard. Dus, simpel gezegd, er is nog helemaal geen besluit genomen, er is alleen gezegd dat er een werkbudget is voor een ICOON om ideeën uit te werken. Niet meer en niet minder.

Daarna werd de omgevingsvisie van de provincie besproken. Een mooi voorbeeld van miscommunicatie, waar alle betrokkenen het over eens waren. En een stuk, wat nog zeker terug komt in de commissies. Hopelijk een goede les voor de provincie.

Volgende onderwerp op de vergaderlijst, was weer een onderdeel van een al lang lopende kwestie. Namelijk de verordening Lijkbezorgingsrechten 2018. Hierin heeft het college gekozen om een aantal zaken financieel te repareren en een deel van de kosten te verschrijven naar een ander potje (nl. Groenonderhoud) om te voorkomen dat de kosten schrikbarend zouden stijgen. Echter wel met de gedachte dat begraven 100% kostendekkend uitgevoerd wordt door de aanvrager. GroenLinks kan zich helemaal vinden in deze werkwijze.

Maar toen het volgende punt.... de Schatzoekertjes subsidie....

Als gemeenteraad hebben we ingestemd met een motie om subsidie te verstrekken aan een kleuteropvang waar vooraf getekend moet worden dat meisjes verplicht een rok moeten dragen. Daarmee stellend dat het GEEN openbaar toegankelijke opvang is. Daarmee de deur openzettend voor een precedent werking. Want als dat hier kan, dan mag alles toch? Wij hebben als GroenLinks niet ingestemd met de motie, laat dat duidelijk zijn. En we zijn heel benieuwd wat college gaat doen met de motie. Want even nadenken, mag het college een motie niet naast zich neerleggen? Zeg maar, niet uitvoeren? We zijn benieuwd.

De laatste motie van de avond, was regelrechte symboolpolitiek. Namelijk het plaatsen van de Nederlandse vlag in de raadszaal. Iets wat voor GroenLinks geen probleem was.

Als laatste punt werd door de VVD (ondersteund door rest van de raad en het college) nog het probleem aangehaald van het winterse weer en het stoppen van het busvervoer. Daarin werd door het college aangegeven dat zij de busvervoerder gaan wijzen op de problemen en verwachten dat dit niet meer zal gebeuren op deze wijze. Namelijk verkleumende passagiers die geen kant op kunnen op een bushalte achterlaten. Daarmee toch nog een positieve afsluiting van een openbare vergadering, waar ik toch met heel veel gemengde gevoelens weg ga.