Enkele opmerkingen over afgelopen raadvergadering 27 januari 2011

Met betrekking tot het voorstel voor het subsidiëren van het Portaal van Vlaanderen:

In de raadscommissie hebben wij duidelijk gemaakt het lastig te vinden als een garantiesubsidie van 10.000 euro per jaar zomaar eventjes wordt omgezet in een gewone subsidie van 35.000 euro per jaar voor een periode van 4 jaar.

Een CDA-amendement om dit via een afbouwregeling te doen over die periode hebben we gesteund, maar uiteindelijk heeft de raad gekozen voor 4 jaar van 35.000 euro. Opmerkelijk was dat onze liberale wethouder Broekhuijzen (onze TOP VVD’er) eigenlijk het failliet van de marktwerking uitsprak door te stellen dat het Portaal altijd overheidssteun nodig zal hebben.

Ik heb hier persoonlijk geen groot probleem mee, want het is een visitekaartje van de gemeente en haar havenbedrijf en de markt kan echt niet alles regelen, maar opmerkelijk blijft het. Als liberaal zou hij beter de havenbedrijven pushen hun visitekaartje mee te bekostigen. Lijkt me toch allemaal aftrekbaar.(sic)

CDA vond in de commissie dat ons college geen mening over regeringsmaatregelen mocht uiten in de communicatie met Dethon over bezuinigingen. Het is dieptriest dat deze regering de crisis afwentelt op juist die doelgroep. Wij vonden dat gemeenten juist wel uiting mochten geven aan hun ongemak en meningsverschil. De Vereniging Nederlandse Gemeenten doen niets anders. We hebben dus de ter stemming gebrachte zienswijze van het CDA niet gesteund.

Uiteraard hebben we de CDA/PvdA-motie voor het zo snel mogelijk beëindigen van de tunneltol en zolang dat niet kan de baten van de meerwinst besteden in Zeeuws Vlaanderen gesteund. Het is een gotspe dat we hier een dergelijk wegwerk zelf moeten betalen, terwijl de rest van het land uit het wegenfonds wordt geasfalteerd.

Het is ook niet tegenstrijdig met onze algemene positie dat we niet voor het bevorderen van automobiliteit zijn. Dit moet echter met nationale maatregelen zoals rekeningrijden er een was, niet door een regio hiermee eenzijdig  te belasten.

Zeker als dat een regio betreft die niet luxueus is toebedeeld met een goed en frequent werkend openbaar vervoersysteem.