U zult het ongetwijfeld gelezen hebben, maar onze algemene beschouwing van de perspectievennota is niet positief te noemen. En die gedachte zien we terug bij veel politieke partijen in Terneuzen terug. Daar schrik ik van. Dat betekent wat volgens mij.

Onze inbreng is een voortzetting van de GroenLinks beschouwing op het coalitieprogramma Sterk, betrokken en Vitaal. Een stuk waar u van aangaf, op vraag van veel partijen, dat de uitwerking op het #hoedan, bekend zou worden in de Perspectievennota. Dan kan GroenLinks alleen maar aangeven dat die vraag nog steeds staat voor ons.

Als je daarbij bedenkt dat de schriftelijke inbreng al ontstond bij het lezen van de perspectievennota, voordat de uiteindelijke uitwerking van de meicirculaire bekend werd en dat de recentelijke ontwikkelingen rondom de precariorechten bekend waren.

Dan kan ik u ook melden, dat GroenLinks heel wat bedenkingen heeft bij het feit, dat de twee grootste coalitiepartijen in hun schriftelijke beschouwing hier juist geen oog voor hebben gehad. In deze twee beschouwingen is niet ingegaan op de financiële consequenties van de Perspectievennota. Maar goed, wie weet zijn hier de gedachten ook flink veranderd na recente ontwikkelingen.

Alhoewel dat niet makkelijk zal zijn, de beschouwing van het CDA lijkt nog het meest op een wensenpakket, wat schijnbaar nog niet uitgewerkt is bij het coalitieakkoord. Ik vraag me dan toch of het niet veel meer voor de hand ligt om vooralsnog deze nota NIET vast te stellen. Maar aan te houden. Ga vooralsnog uit van uw coalitieprogramma als leidraad. Want uw gekozen richting is natuurlijk wel bekend.

Daarmee koopt u tijd om tot een goede invulling te komen voor de begroting, dan heeft u een realistischer beeld over de financiële situatie van de gewenste perspectieven, dan kunt u waarschijnlijk een beter beeld geven hoe u de gewenste richting inslaat en wat dat betekend voor de gemeente Terneuzen. Dan kunnen we als politieke partijen echt een gedachte geven over de richting.

Met wat nu voorligt zal GroenLinks namelijk niet kunnen instemmen. Ondanks de positieve kritische houding die we als onderdeel van de gemeenteraad willen uitstralen.

En natuurlijk, u heeft als coalitie onze stem helemaal niet nodig. U heeft een meerderheid. Maar u heeft ook de verantwoordelijkheid.

Een verantwoordelijkheid voor een perspectief voor de inwoners van deze gemeente.

Een perspectief voor nu, maar ook voor de toekomstige inwoners.

Want al de exploitatiekosten, de investeringen, de pro memorias die nog niet bekend zijn, dat zijn uitgaven die toch zwaar gaan leunen op onze financiële huishouding.

En als GroenLinks zien wij niet in hoe dat het gewenste effect van schuldenverlaging én het zogenoemde passen op de portemonnee haalbaar zal zijn op de voorgenomen wijze. Dat wordt hiermee alleen maar doorgeschoven naar de toekomst.

Dus hierbij ons advies, terug naar de tekentafel.

Daarbij geven we u gelijk wel wat punten van aandacht mee;

Het lijkt GroenLinks een goed plan om in de komende periode duidelijkheid te verschaffen over de positie van stads/dorpsraden - wijktafels en de individuele burger.

Wij concluderen dat die duidelijkheid er blijkbaar niet is. Zowel bij de genoemde raden als wel bij de fracties in de gemeenteraad zelf. Bewijs daarvoor is te vinden in de stroom van vragen die gaan over de fysieke leefomgeving. Dat zou toch bij uitstek het terrein van de lokale participatie, of van burgers zelf, via de MOR moeten zijn.

Daarom vragen wij als GroenLinks dit uit te werken in een notitie, die vervolgens in de Commissie Bestuurlijke Vernieuwing en daarna in de raad kan worden behandeld. Hierbij kunnen gelijk de adviezen vanuit de eerder belegde bijeenkomsten met deze wijk-, dorps- en stadsraden meegenomen worden, aangezien hier nooit echt opvolging aangegeven is volgens ons.

Een tweede punt wat we u willen meegeven is de uitwerking van Jongeren Op Gezond Gewicht, het JOGG. Als GroenLinks zouden we graag een plan van aanpak zien of een startnotitie over de mogelijkheden voor de gemeente Terneuzen (Het college heeft tijdens de behandeling van onze beschouwing aangegeven dat zij met een aanpak zullen komen).

Een derde punt hebben we reeds verwoord in de motie over biodiversiteit;

Motie Biodiversiteit

Biodiversiteit is een van de beste graadmeters voor de gezondheid van de planeet. Helaas is het slecht gesteld met de biodiversiteit van onze aarde. Dat word uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken aangetoond. Neem daarbij dat biodiversiteit van groot belang is voor de landbouw, en niet alleen in de eerste plaats voor de verduurzaming daarvan. Denk alleen maar aan de insecten die hier bij gebaad zijn en wat het effect daarvan is.

Daarnaast is biodiversiteit ook van belang voor een verstedelijkt gebied, het is een deeloplossing voor onderwerpen als hittestress, wateropvang enzovoort.

En wilt u nog een reden hebben? Het zorgt het ook nog eens voor verfraaiing van de leefomgeving, zoals de VVD toevoegde aan de motie.

Reden genoeg om als Gemeente Terneuzen daarom een actievere rol op te nemen.

Daarom vragen wij om pro actief aan de slag te gaan met stakeholders (zoals o.a. de provincie) en tot een stappenplan te komen om de biodiversiteit te verbeteren in onze gemeente.

(Deze motie hebben we daarna trouwens kunnen intrekken want, gesteund door de raad, gaf het college aan deze motie uit te zullen voeren)

En als laatste punt, als rode draad door onze beschouwingen, de bestaansreden voor onze democratie, artikel 1 van onze grondwet;

Motie Artikel 1

We zijn in de raadszaal van de Gemeente Terneuzen. Een plek waar wij als gemeenteraad de tekst van artikel 1 van de Grondwet tijdens onze beraadslagingen in de praktijk brengen. Daarbij maken wij geen onderscheid op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of welke grond dan ook. Echter leven wij ook in een tijd van verandering. Dat maakt dat de tekst van artikel 1 actueler is dan ooit.

Het gelijkheidsbeginsel en het verbod op discriminatie behoren tot de meest fundamentele beginselen van onze rechtsorde. Het is gewoon het fundament. Als we ons daar aan niet houden, dan maken we er een bende van.

Respectvol met elkaar omgaan en ten alle tijden verbinding zoeken door de dialoog te voeren met al onze inwoners: allen met elkaar in onze samenleving. Daar staan wij voor als inwoners van de gemeente, als medewerkers, als bestuur, als politiek van de gemeente.

Maar wij leven in een onrustige tijd waarin de wereldvrede ernstig onder druk staat. Vluchtelingen die bescherming zoeken, terroristische aanslagen die inbreuk maken op ons veiligheidsgevoel.

Deze ontwikkelingen zorgen voor onzekerheid en ondermijnen het vertrouwen in elkaar. Angst, zorg en emotie verleiden ons tot onderscheid. Wij zijn goed en zij zijn slecht. We zagen het ook sterk terug tijdens de verkiezingen. O.a. door b.v. uitingen op onze verkiezingsborden.

Het gebeurt voordat je het weet als je meegaat in de maalstroom van sociale media, pers en publiciteit. Waar de een zich buitengesloten voelt vanwege haar afkomst maakt de ander zich zorgen over het verdwijnen van zijn eigen tradities en gewoontes.

Als gemeente – wij met elkaar samen – en gemeenschap zien wij op alle gebieden, iedereen als inwoner van onze gemeente en als onze gelijke. Wij respecteren elkaar als mens in al onze overeenkomsten en verschillen.

Steeds meer mensen ervaren discriminatie de laatste tijden. Dan gaat het vooral om discriminatie op grond van leeftijd, etnische herkomst, sekse en huidkleur. Soms is discriminatie opzettelijk en doordacht. Soms onbedoeld maar voor wie het overkomt, is de pijn hetzelfde.

Aandacht voor bestrijding en preventie van discriminatie is hard nodig en ja, met alleen woorden gaan we dat niet redden.

Maar ik hoop wel dat we met dit initiatief om de woorden van artikel 1 in onze raadzaal te publiceren, wij blijvend helpen herinneren en ondersteunen bij de belangrijkste waarden van onze samenleving:

Respect voor elkaar zonder onderscheid in alles wat we doen.

Elkaar waarderen dus.

Het is zo belangrijk voor het goede leven dat wij willen voorstaan.

Het is dan ook mooi dat deze motie is aangenomen met uitzondering van de partijen van de SGP, CU en de PVV. Daarbij is wel besloten om de tekst in de publiekshal te hangen, om de boodschap van dit artikel nog meer onder de mensen te brengen.

Met de aanname van de motie van artikel 1, de beloofte van het college om te komen met een plan van aanpak voor het JOGG en voor de biodiversiteit, hebben GroenLinks het voordeel van de twijfel gegeven om door te gaan met de Perspectievennota vooralsnog. Ook dat het college heeft aangegeven dat de verdeling van kosten in de WMO en sociale reserve beter in beeld gebracht zal worden, door toch te blijven doorgaan met het oormerken hiervan.

We wachten dan ook met grote interesse de begroting af voor het komende jaar. Want dat is voor ons toch wel het eerste moment om te kijken of de uitwerkingen van de plannen duidelijker word. We wachten af...