GroenLinks Terneuzen is teleurgesteld over de gang van zaken rond de wegenvignet kwestie in België. De berichten onlangs over de te verwachten afbetalingstermijn (verlenging tunneltarieven met een half jaar), waaruit niet sprak dat er soelaas zou kunnen komen voor Zeeuws Vlamingen wat betreft de hoogte van de tunneltarieven in combinatie met de Belgische plannen, zorgt voor een stapeleffect dat niet goed KAN zijn voor de sociaaleconomische positie van Zeeuws Vlaanderen, iets waar wij al jarenlang op wijzen.

Als we iets willen doen aan het verminderen van de automobiliteit, mag de last daarvan niet eenzijdig op Zeeuws Vlaanderen gelegd worden. Een landelijke maatregel zoals bv. rekeningrijden steunen we daarom ook. In dit geval echter, worden Zeeuws Vlamingen met een kluitje in het riet gestuurd. Er komen twee verschillende maatregelen binnen de Benelux en Zeeuws Vlaanderen betaalt hiervoor de extra rekening. Dat vinden wij als GroenLinks niet bepaald rechtvaardig, maar ook schadelijk.

Omdat Nederland destijds toegezegd had rekeningrijden in te gaan voeren, heeft België haar voornemen vignetrijden in te voeren afgeblazen.  Nu is bekend geworden dat België voornemens is 2013 vignetrijden in te gaan voeren, om dat Nederland geen rekeningrijden introduceert.  Speciaal voor Zeeuws Vlaanderen is dat navrant te noemen. We worden hier nu ingesloten in een tariefgrensgebied dat, mede door een gebrekkige OV-infrastructuur, heel nadelig gaat uitpakken. Je zou kunnen zeggen dat de middeleeuwse tol weer wordt ingevoerd waarin met name Zeeuws Vlamingen eenzijdig op kosten worden gejaagd om in de rest van eigen land en Europa te komen.. Sociaal en economisch is dit geen goede ontwikkeling.  Zeeuws Vlaanderen komt hiermee in een underdogpositie, mede omdat de Provinciale staten van Zeeland te kennen hebben gegeven geen soelaas te willen bieden op het tarief Westerscheldetunnel.

GroenLinks Terneuzen heeft daarom het college van Burgemeester en Wethouders gevraagd of zij deze zorgen m.b.t. de Belgische plannen delen en indien dit zo is, of zij bereid zijn om met de andere twee Zeeuws Vlaamse gemeenten actie te ondernemen richting provincie en Rijk. Eventueel contact met Belgische bestuurders om onze positie onder de aandacht te brengen mag hier natuurlijk niet bij ontbreken.