N.a.v. het krantenartikel “Oversteek kreek is brug te ver” in de PZC lijkt het erop dat het rondje Kreek niet de gewenste afronding krijgt in de vorm van de brug van vlas. De als icoon voor de bio-economie omschreven brug wordt op de lange baan geschoven zoals wel meer iconische projecten voor gingen in de gemeente.
Zo laten we als gemeente de wereldwijde primeur van de 'plantaardige' brug ons ontglippen. Hier had de gemeente Terneuzen zich nl. als koploper in de biobased economie op de markt kunnen zetten. Dat vinden we als GroenLinks ontzettend jammer, want we hadden o.a. lokale aannemers een uitgelezen kans kunnen geven om zich landelijk te profileren.
Maar ook wat andere zaken vinden wij vreemd. Zo geeft de gedeputeerde de Reu aan dat een ‘gewone brug’ 3 ton zou kosten. Een schril contrast met de 1 miljoen die hij de vlasbrug toedicht. Grappig detail daarbij is dat er al 3 ton aan subsidie is verstrekt bij het onderzoek van de vlasbrug.
Uit de informatie lijkt het erop dat het idee van een fiets- en voetgangersverbinding verlaten is. De brug wordt gekoppeld aan de reconstructie van de N290, waarbij de brug ook gebruikt gaat worden voor autovervoer. Nu vroegen wij ons af, of de kosten van die 1 miljoen hier aan gerelateerd zijn. En of het eerste ontwerp als fiets- en voetgangersverbinding niet veel goedkoper geweest zou zijn. Waardoor de kans van realisatie groter zou zijn geweest.
In antwoord op deze vragen geeft het college van B&W aan dat de brug het probleem niet zal zijn, de verbinding komt er hoe dan ook. Maar het unieke ervan, de vlasbrug... dat gaat hem niet worden... in ieder geval niet in Terneuzen... en daar ging het ons net om...